Whats the plan?

Jag hörde för ett par dagar sedan att regeringen lagt fram ett förslag om att man måste ha godkänt i 12 ämnen för att komma in på gymnasielinjerna. Och åtta (?) för de yrkesförberedande programmen. Om jag ska vara ärlig tycker jag att det är ett bra förslag. Annars kan det ju till exempel hända att någon som har godkänt i 3 ämnen hamnar på natur, som är ett väldigt krävande program, och inte alls klarar av kurserna på den linjen. Och sen går personen i fråga ut gymnasiet utan behörighet för högskola etc.
MEN... det jag undrar är, vad kommer alternativet att bli om man inte har behörighet till gymnasiet? De har ju lagt fram ett förslag om ett 10:e år i grundskolan i stället för indviduella programmet på gymnasiet. Men om man nu går ut det 10:e året och fortfarande inte har behörighet, vad händer då? Får man gå det där sista året igen eller vad hade dom tänkt sig? Jag är väldigt förvirrad i den frågan.

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback